Wegens een langdurige griep is deze recensie wat blijven liggen,
maar hier is ze dan toch...
Sinds het uitbrengen van zijn debuutplaat in 2002 hadden we Eric De Jong, alias Spinvis, al een drietal keer aan het werk gezien en telkens was het anders geweest. Deze keer stond de man er met zijn programma ‘KamerMuziek’ helemaal alleen voor. Of toch niet. Op het podium bevonden zich drie grote tv-schermen, die verticaal stonden opgesteld. Vanaf deze schermen kreeg De Jong hulp van zichzelf of van anderen door middel van vooraf opgenomen beelden. Verder lag het podium bezaaid met allerlei muziekinstrumenten waaronder een Gretsch gitaar, een speelgoed-xylofoon, een basdrum, een elektrische bas, keyboards, een Afrikaanse duimpiano en enkele snaarinstrumenten waar we de naam niet eens van kenden. Zij kregen allen hun rol binnen de voorstelling, alsook de kleine Apple computer waarmee De Jong ‘live’ enkele eenvoudige ritmes (bvb handgeklap) opnam, mixte en onmiddellijk wist te gebruiken in zijn muziek. Dit alles resulteerde in een wonder van synchroniteit, een ware lust voor oor en oog.
Spinvis begon zijn set met een uitgeklede versie van ‘Kindje van God’. Tijdens ‘Ronny Gaat Naar Huis’ floepten de schermen aan en daarop verscheen de zanger dan plotsklaps met een banjo of kwamen er kinderen in beeld die voor (backing) vocals zorgden. De geluiden van de live en de opgenomen spinvissen vermengden zich tot een perfect harmonieus geheel. Op deze manier leek het wel alsof Spinvis een groot orkest had meegebracht, terwijl hij er uiteindelijk alleen voorstond. Bovendien leek het vanop een afstand gezien allemaal bevreemdend écht. De figuren verschenen op ware grootte in beeld tegenover een zwarte achtergrond waardoor de illusie echt iets magisch had, ook al waren de contouren van de tv-schermen duidelijk zichtbaar.
Na het tweede nummer vroeg Eric De Jong beleefd of iedereen wou gaan zitten (op de grond) en ‘s mans verzoek werd ingewilligd door een gehoorzaam publiek. Het maakte er de voorstelling alleen nog maar intenser door. (Ik kan mij niet meer herinneren hoe lang het geleden is dat een artiest dit aan een staand publiek in een zaal durfde te vragen…)
Ondertussen trakteerde de zanger ons op de mooiste nummers uit zijn oeuvre. In ‘Het voordeel van Video’ dook een vlijmscherpe gitaarsample op en die was nu niet alleen te horen maar ook te zien. Yes, Sir, het voordeel van video! Op de beelden waren immers niet alleen muzikanten of Eric De Jong zelf te zien, maar ook gewone mensen die in de camera staarden of enkele woorden uitspraken (waaronder de dichter Simon Vinkenoog). Af en toe zag je ook enkele eenvoudige animaties. De gebruikte beelden waren uitermate functioneel en dienden tegelijk als voor- en/of achtergrond in de voorstelling. Spinvis is er met andere woorden in geslaagd zowel klanken als beelden te samplen en deze tot een organisch geheel te versmelten. Een ware tour de force. Zo kregen we op de achtergrond van het totaal vertimmerde ‘Voor Ik Vergeet’ een bevreemdende sneeuwanimatie te zien, die het melancholische karakter van de song nog wat meer in de verf zette.
‘Aan De Oevers Van De Tijd’, nog zo’n prachtsong, gleed als een zacht stromend riviertje voorbij. Eric De Jong verontschuldigde zich bij het publiek dat zijn liedjes meestal wat droevig zijn. Uitzondering op de regel is het fraaie ‘Wespen op de Appeltaart’ dat ook hier goed uit de verf kwam. ‘Kus Me Dan En Bijt M’n Tong Af’ mondde uit in een waterval van meerstemmigheid, gegenereerd door de stem van De Jong zelf en deze van de opgenomen video-spinvissen. De poëtische kracht van het minder bekende ‘Ogen Van De Bruid’ (op het ritme van een metronoom) zou, wat ons betreft, Eric De Jong de titel van Dichter der Nederlanden mogen opleveren. Dit betoverende concert werd afgesloten met een paar verzoeknummers, waarbij ‘Smalfilm’ luidkeels door het publiek werd meegezongen. Een feestelijke afsluiter van een ingetogen concert dat we niet gauw zullen vergeten. ‘KamerMuziek’ van Spinvis is een niet-te-missen totaalervaring, gemaakt door één van de meest creatieve muzikale zielen uit de Lage Landen.
(Meer foto's)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten