vrijdag, februari 20, 2009

Johnny Paycheck - Take This Job And Shove It / Armed And Crazy

Wat doet een mens in de jaren ’70 als hij geen cash op zak heeft? Antwoord: hij betaalt met een cheque. Johnny Paycheck (1938-2003) is dan ook een country alternatief voor Johnny Cash, al hebben beide heren op zich weinig met mekaar gemeen, tenzij de liefde voor de (country) muziek. Wie er de biografie van Paycheck op naleest, ontdekt dat de man er een stevige reputatie als ‘slechterik’ op nahield. Tijdens zijn legerdienst moest hij voor de krijgsraad verschijnen wegens het afranselen van een overste. Eind jaren ’80 vloog hij nog eens twee jaar de bak in omdat hij na een ruzie een man losweg door het hoofd had geschoten. En ook daarna volgden nog vele veroordelingen voor onder meer sex met minderjarigen, belastingontduiking, alcohol- en drugsmisbruik en noem maar op. Zelf zijn naam was gestolen (van een bokser uit de jaren ’40). Johnny Paycheck speelde, zoals vele andere country artiesten, geen Bad Ass, hij was er gewoon zelf één. Slechts aan het eind van zijn leven keerde de man zich van het slechte pad af. Zo durfde hij op zijn concerten nu en dan al eens een vermanende vinger opsteken tegen druggebruik van de jeugd. Een mooie quote om zijn leven aan op te hangen verkreeg Paycheck van spitsbroeder Merle Haggard: ‘Being a fool is one thing, but knowing you’re a fool is just another thing”. Na zijn dood in 2003 (zelfde jaar als Cash) verscheen er een tribute album voor Paycheck waar onder andere Mavis Staples, Jef Tweedy, Marshall Crenshaw en Jim Lauderdale aan meewerkten. Paycheck zelf bracht tijdens zijn leven meer dan 30 albums uit. ‘Take This Job And Shove It’ (uit 1977) is zijn meest succesvolle plaat en wordt op deze cd samen uitgebracht met het album ‘Armed And Crazy” (uit 1978), met daarnaast nog enkele extra bonustracks. Samen is deze 2 in 1 collection goed voor 25 songs. Het fantastische ‘Take This Job And Shove It’, Johnny’s enige nummer één hit, werd in Amerika een vaste uitroep voor eenieder die zijn job beu was. Een soort ‘Maggie’s Farm’, maar dan van de seventies, zeg maar. Er verscheen zelfs een film onder dezelfde titel en ik kan me voorstellen dat dit nummer het in de vakbondskringen ook bijzonder goed moet hebben gedaan. Andere merkwaardige songs zijn onder meer de countryhonk “The Spirits Of St Louis”, de country parlando “Colorado Kool-Aid” en de dronkemanslap “Barstool Mountain”. De latere nummers uit “Armed And Crazy” kijken iets verder dan de countryneus van Johnny lang is. Zo ontpopt ‘Friend, Lover, Wife’ zich waarempel als en soort funknummer waarop Paycheck bijna als Dr. John klinkt. Maar laat ik vooral even uw aandacht vragen voor de volgende mooie songtitels die de wijsgerige vaardigheden van de doorsnee cowboy op de proef stellen: ‘Thanks To The Cathouse (I’m In The Doghouse With You)’ en ‘Just Makin’ Love Don’t Make It Love’. En mocht dat nog niet voldoende zijn kan ik u tenslotte verklappen dat er op deze Paycheck collectie genoeg steel guitars en fiddles te horen zijn om uw living tijdelijk in een saloon te veranderen. Pang!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Een late reactie. Ik ben altijd gek geweest op het bijna wanhopige 'Don't Take Her She's All I Got'. Wow, man, en daar een goeie bourbon bij, Jim Beam of Old Granddad.

Nog fijne week in de saloon.

Shaketownman zei

Bedankt, Martin & proost.